I rather go naked!

Nu när vi börjar röra oss mot vintertider kommer pälsdebatten upp igen!
Jag har riktigt låg tolerans när det gäller pälsbärande. Det finns inga ursäkter till att bära päls. Förra årets diskussioner gick mycket ut på att pällbärarna förnekade att djurplågeriet förekom här i västvärlden. Snälla .. öppna ögonen! Päls importeras till Sverige från alla möjliga länder, speciellt från Kina där djurförhållandena är som värst. Jag skrev ett inlägg om detta förra året, så ska inte mala på om det just nu.

Istället vill jag skriva om årets "ursäkter" till att bära päls .. "Äter man djuret i fråga är det inget fel med att bära dess päls" och den dummaste av dem alla "djuret har ju redan dött och gjorts till päls, då kan jag lika gärna köpa det och använda det"
När jag läser dessa saker på olika bloggar kan jag inte annat än att fråga mig själv om personerna i fråga, som skriver detta, har något innanför pannbenet eller inte? Är folk verkligen så pass dumma?

Faktum kvarstår;
Man flår ofta ett djur levande om pälsen ska användas. På det sättet förlorar inte pälsen sin glans och vitalitet, vilket pälsindustrin anser vara viktigt då finare päls ger mer pengar. Om man sedan äter detta djurs kött eller inte borde väl då kvitta? Djuret har redan plågats till döds på ett extremt ohumaniskt sätt!
Och även om djuret inte har flåtts levande så har det med största sannolikhet växt upp under extremt dåliga förhållanden på en pälsfarm, eller avlidigt pga. sina skador från djurfällan i det vilda!
Så länge vi köper äkta päls kommer efterfrågan alltid att finnas kvar, och djur kommer därför fortfarande att flås och plågas! Därför kan man inte tänka "men det här plagget är ju redan tillverkat .. vad gör det då om jag köper det?" Det handlar fortfarande om utbud och efterfrågan!! Herregud har ni inte gått i skolan? Vet ni inte hur samhället fungerar?

Jag skrev det förra året, men jag skriver det igen ... "Detta inlägg skulle kunna bli hur långt som helst .... men mer tänker jag inte skriva, för vad jag än skriver så kommer ni nog ändå aldrig lyssna.
För let´s face it .. om ni hade lyssnad hade pälsindustrin förbjudits för länge sedan."



Ni kan väl åtminstone ta er tid till att titta på dessa två klipp







Jag är, och kommer alltid att vara, en obotlig djurvän.

Tanken med detta inlägg var att göra dig mer medveten och att skapa eftertankar.
Så tänk efter .... Vems sida står du egentligen på?






Kommentarer
Postat av: johanna

Gud så bra skrivet. Kunde inte gjort det bättre själv:) Jag är och kommer också alltid vara en obotlig djurvän!!!



<3

2009-10-22 @ 15:16:58
URL: http://jsundholm.blogg.se/
Postat av: Ronald

Du kunde inte ha valt en lite mildare film.

Det var hur äckligt som helst,men man fick en annan syn på pälsindustrin.

2009-10-22 @ 15:21:19
Postat av: Joni

Ja, vägra päls!

2009-10-22 @ 17:47:01
Postat av: rebecca

hehe ja debatter om det där kan man prata om länge känner jag också, men jag kan inte tycka de är fel att köpa eller ärva begagnat även fast jag själv inte skulle vilja ha ett djur på huvudet eller så men då stödjer man det inte på samma sätt, men som du sa det finns sååå mycket att prata om



Och guud så jag ser fram emot på lördag :D

Ska bli så kuuul (:

Puss på dig

2009-10-22 @ 21:19:17
URL: http://rebecccaaaa.blogg.se/
Postat av: Sascha :))

BRA SKRIVET !!!!, folk borde fatta hur äckligt det egentligen är , jag är också en djurvän och kommer alltid & vara det ! , jag är laktkovegetarian, jag kan inte titta på sånna filmer, har gjort det innan , jag vet hur det är, för några år sen var det på kalla fakta på tv, det kollade jag på. Sjukt äckligt, skar av pälsen på en levande fastbunnden schäfer som gnällde, den stackaren förstod inte vad som hände, man blir så jäkla förbannad !



och hur äckligt är det inte att japaner äter delfiner ? helt sjukt... kolla på youtube



ps. FIN BLOGG !!! :) you go girl ! <3

2009-10-27 @ 12:36:22
URL: http://headache.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0